Met de tandem door Canada

21 april 2021 - Eerbeek, Nederland

Nijverdal, deventer, zutphen, eerbeek, hoenderloo, ede

In het ochtendgloren van de Achterhoek om 7 uur trakteer ik me op een koude douche en volg ik het inmiddels vertrouwde inpak en meditatie ritueel.  Rond 9 uur zet ik koers naar de sallandse heuvelrug en na wat dubben is het richting Deventer via okkebroek. Wederom kronkelweggetjes en open terrassen (!). van een wielrenner krijg ik de tip om langs de uiterwaarden richting Zutphen te rijden. Aldus gezegd aldus gedaan. Een prachtige route waarin het landschap wordt gedomineerd door water en grasland en vele gepensioneerde e-bikers. Onderweg kom ik een echtpaart tegen die heen fietsen en terug lopen naar de auto over een parcours. Allebei in de 70, de navigatie strak in de hand en hand in hand op pad. ER volgt een gesprek en ze vertellen verhalen over hoe ze samen met de tandem door Canada zijn gefietst. Het geluk straalt er vanaf. B

Bij zutphen geniet ik van het uitzicht over de ijssel en vervolg de week richting Eerbeek. Overijssel wordt verwisseld door Gelderland en onderweg vind ik een mooi rustpunt bij een vrouw die op haar erf pipowagens met sauna en jacuzzi verhuurd. Wat een krachtige onderneemster! Vanaf Eerbeek volg ik de Woeste Hoeve richting Hoenderloo en Otterlo. Het bos wordt steeds stiller en rustiger en bij de ondergaanse zon kruis ik door het prachtige Edense veld. De teller tikt 110 km aan als dagafstand. NA wat dubben besluit ik in EDe wageningen de trein te pakken en ben net op tijd bij de overstap in Bunnik.  Daar heeft de lift het begeven dus het is tillen met fiets en bepakking.   Om 21.30 bel ik aan bij de buurvrouw die mij hartelijke begroet en we drinken samen wijn.  DAarna gaat het licht snel uit :)