de Saksen van Orvelte

21 april 2021 - Assen, Nederland

Na een zondagochtendritje met een Intercity die ik net op tijd haal vanuit mijn dorp check ik uit bij de NS onder het bordje LF 14 (saksenroute). ik besluit de germaanse invasie te volgen en volg de bordjes richting de Drentsche Aa. Al snel domineren drentse boerderijen en schapen de horizon. Net zoals in Friesland en Limburg zie ik naast mezelf geen fietsers meer zonder electriciteit. Tijdens het fietsen werk ik aan mijn topografie want de uitgezette pocket earth routes zijn altijd te ambitieus (les). De binnenwegen via Grolloo, Rolloo en Schoonoord zijn prettiger dan de N-wegen waar je de wind van de auto's over je heen krijgt. Na een tip van een hardloopster besluit ik Orvelte aan te houden. Een weg dwars over de prachtige Orveltse heide naar een museumdorp. Ik kom aan in het Volendam van Drente waar alles open is en artiesten in Drente kledingskracht lopen. Een vrouw probeert een zadelhoes van schapevacht uit (25 euro haha). na een rondje Orvelte is het goed vertoeven in de zon bij de coffee to go met tal van bankjes en tafeltjes. Bijna een terras. "en warum mag die dan wel' . De mannelijke helft van een Drents ANWB stel kan er maar niet over uitgesproken raken. Ik vervolg mijn weg richting Emmen en het lukt me zowaar om met mijn navigatie het adres te vinden van VODF .

De deur van de garage staat al open. "He daar ben je, wat leuk, mijn eerst gast". De gastvrouw is hartelijk en wijst mij de kamer van haar zoon. Een leuk verbouwd huis die mij inspiratie geeft. Ik bewonder haar kunst en ze glundert. " heb ik zelf gemaakt hoor, wel op een cursus". De hond Fleur aanschouwt mij vanuit haar luie kleed (ze is al 12) . We eten en daarna  heb ik het rijk alleen. ik zetel me in de tuin met koffie en zoek de routes rond luxemburg uit. Na het uitlaten van Fleur en nog wat social media-en komt mijn gastvrouw weer thuis en we hebben weer een goed gesprek over 'voor jezelf kiezen'. WAt ik met fietsen heb heeft zij met wandelen. En passant krijg ik nog wat tips mee voor wanneer ik richting Frankrijk ga.

In het  Drentsche ochtendgloren geniet ik van een ontbijt aan de keukentafel en maak ik mijn lunchpakketje voor onderweg. ik zwaai ze gedag en volg mijn weg naar Nieuw Amsterdam