11 steden: de metropool franeker

7 april 2021 - Franeker, Nederland

met de eerste zonnestralen fiets ik leeuwarden uit en vind mijn route richting de lokale tip: de dokkumer ree (of trekvaart). Een geweldige route met als eerste stop het legendarisch bruggetje in Barthlehiem. Daarna gaat het richting het kruispunt in Burdaard naar Dokkum. Weer eindeloze wegen en verlaten friese stadjes. Dokkum doemt op terwijl de temperatuur 23 graden aantikt. Op het centrale plein van Dokkum is het heerlijk ijseten (al blijkt dat de pin achteraf toch het dubbele is :) zal wel aan mij liggen. Via Burdaard rij ik terug op weg naar Ferwert zodat ik de zeedijk kan pakken. Bij Ferwert is er een tweede prive terras van de friese rustpunten midden in het weiland. Ik wil om zes uur in franeker zijn want mijn gastvrouw wacht met het eten.

ik fiets dijk op en dijk af richting de prachtige waddenzee tot aan de Zwarte Haan waar je wel heel dicht bij het wad zit. Prachtig!  Ik ga iets te laat de dijk af en fiets voorbij het verbindingsdorpje Tzumallum richting Franeker. Na wat zoeken en hulp van racefietsers komen de bordjes Franeker tevoorschijn. Ik bel ondertussen mijn gastvrouw "over 20 minuten ben ik er".  Ze woont echter niet makkelijk dus na zeven keer de weg vragen ben ik 90 minuten later bij haar voor de deur. De ontvangst is wederom warm en de tafel staat gedekt. Een heel boeiend gesprek volgt en mijn bewondering groeit met de minuut voor deze dame van in de 70 die nog met de camper en de fiets alleen op vakantie gaat. Om elf uur slaap ik goed in ondanks dat ik lees dat de fransen vier weken in lock down gaan. C'est la vie .