11 steden: het eerste terras in IJLST

7 april 2021 - Sneek, Nederland

na een heerlijk ontbijt in wolvega en een tip voor een kreukvrij vakantiejurkje is het door sud-west fryslan op naar de elfsteden route. van munnekebure tot woudsend geniet ik van het friese niemandsland en daarna fiets een gezellige fries mee voor een half rondje tsjeukermeer. "ik kreeg een ton mee en heb een paar kippen en wat groente, ben ik aardig zoet mee".  klinkt niet verkeer. hij glinstert en kijkt mij met mijn bepakking bewonderend aan. Bij vollega nemen we afscheid en geniet ik van het weidse uitzicht bij het prinses margriet kanaal.  Op de route naar het prachtige IJLST voor mijn eerste stempel is er zowaar een cornetto terras op. gewoon langs de weg en geen hugo-politie te zien. Ja, er zijn dus georganiseerde rustpunten in Nederland voor fietsers waar de mensen elkaar vertrouwen. Ik fiets door IJLST en volg de weg naar boven richting het prachtige Sneek waar de bordjes Elfstedenfietsroute in zicht komen. De tips om via Scharnegouttum, Boazum en Wiuwert te rijden neem ik ter harte. Langs diverse friese gehuchten met af en toe een zonnetje (20graden vandaag) rijd ik via oosterlittens en mantgum op leeuwarden aan. Mijn volgende VODF is in het buitengebied dus ik hou Weidum aan. NA wat zoeken kom ik op een prachtig appartementencomplex en bel ik aan bij nummer 12. " Wat kom je doen" vraagt een statige Friesin, terwijl ik al verlekkerd kijk naar de inrichting (wow!). daarna lacht ze. "het gebeurt me wel vaker hoor".  Ik ga weer op pad en kom na 2 minuten in de oase van rust bij BenB Alddiel. Een heerlijke en prachtige verbouwde boerderij waar het goed vertoeven is. Savonds doe ik me op het terras tegoed aan een marrokaans stoofpotje en is het om 23 uur toch echt wel voorbij

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl