11 steden: chinese vlag in giethoorn

7 april 2021 - Nationaal Park Weerribben-Wieden, Nederland

Na een dag plannen met vrienden op de fiets is mijn "onze villages  avec velo" rond. En gelukkig hoef ik geen kaartje of test te kopen bij Hugo. Na 90 minuten NS verlaat ik station Steenwijk en na een koffie op een spaarzaam bankje gaat het via het politiebureau (waar ik werknostalgie heb liggen) naar Giethoorn. Na 9 km passeer ik de chinese vlag bij Giethoorn die wacht op betere tijden. Een vrouw met een hond loopt met een boog vanaf 10x1,5 meter om mij als randstedeling heen. De populaire route wandelroute in Giethoorn is leeg: geen selfie-sticks, geen anwb-paartjes, geen van alle cliches. Ik rijd weer door en doorkruis de weerribben-wieden. De natuur is mijn enige gezelschap naast wat drentse gereformeerden die me aansporen om het kerkje in Nijeveen te bezoeken  als alternatief voor het drents museum.

Na een stilte tour door de weerribben-wieden is het op naar VODF in Wolvega. een hartelijke ontvangst en welkom.